OnderNAP

september 2009

Het is bijna 200 jaar geleden, om heel precies te zijn was het in 1811, dat Napoleon over de 's Gravenweg door Nieuwerkerk marcheerde met zijn troepen. Leuk om daar een evenement aan te besteden in het laatste jaar dat Nieuwerkerk aan den IJssel als zelfstandige gemeente zal bestaan.

Het wordt een enorm gevarieerde gebeurtenis, alle culturele variaties zijn vertegenwoordigd. Natuurlijk ook de muziek. Wij hebben het geluk dat we in de voortuin van villa Buitenlust mogen optreden, een enorm leuke plek! Het weer zit mee deze dag, heerlijk nazomerweer en de mensen flaneren dan ook in grote getallen over de 's Gravenweg.

Voor de gelegenheid heeft de Marseillaise een aangepaste tekst gekregen:

Wij mensen uit het Nieuwerkerkse land
Wij bouwen bruggen met elkaar
In een wereld vol van gevaren
Die wij telkens weer tegengaan
Kom maar op, we trotseren het al
Zoals we ooit keerden het water
Dat bijna de dijk over kwam
Wij kunnen met vereende kracht
Ons verdedigen tegen de machten
De toekomst is voor ons
In Zuidplas in het veen
Doe mee, ga mee en kijk niet om
Want Zuidplas slaat de trom

Met dank aan de fotografen Joop en Coen hebben we ook nog wat fotomateriaal om de herinnering te ondersteunen.